HomebestellenlevervoorwaardenContact
 

 

 

 

 

 

bestellen

uitleg info

orac waardes

ingredienten

granaatappel

cancer research

onderzoek/info

verschil merken

antioxidanten info

blauwe bessen

 

 

 

 

 

Beste product

met de hoogste

anti oxidant waarde.

Vol phenolen en mineralen.

   
   
   
 

Bestel Luvico Mangosteen sap

 

Rechtstreeks bestellen.

   
 


 

 

Waarom is LUVICO beter ?

 
 

Luvico biedt de meeste anti-oxidanten!

   

 

 

 

mangosteen aloevera pomegranate blueberries blackberies xathones cherry raspberry grape mangistan xanthone ginseng resveratrol

 

Mangostin Xanthoon:

De behandeling van colorectale kanker omvat chirurgie, radiotherapie en chemotherapie. Mangosteen (Garcinia mangostana) is een beroemde Aziatische tropische vruchten.

γ-Mangostin is een xanthoon afgeleid (geïsoleerd) uit de vrucht schil. In eerdere studies, vonden we bewijs van anti-inflammatoire en anti-hersentumor activiteiten in γ-mangostin. In deze studie hebben we verdere studies uitgevoerd om de apoptotische effecten van γ-mangostin te beoordelen van colorectale adenocarcinoma cellen HT29.

De aanwijzingen dat γ-mangostin kunnen dienen als micronutriënten voor darmkanker preventie is een potentiële lead compound voor de ontwikkeling van anti-colon kanker.

Lees onderzoek Bron: PUBMED

 

 

 

 

 

 

 

   
 
   
 

 
   
 
 
meer over anti oxidanten
 

 

  Meer over anti oxidanten - niet product gebonden informatie
 
   

Omdat anti-oxidanten zeer belangrijk zijn voor mijn gezondheid zorg ik nu dat ik later langer goed kan funtioneren !

Geef vrije radicalen minder kans, versterk uw lichaam nu!

 

Anti-oxidanten en de rol in ons lichaam

1 Beschermende werking tegen oxidatie van LDL (cholesterol verbinding).
2 Beschermen van de endotheelcellen waarmee onze aders bedekt zijn.
3 Voorkomen dat bloedplaatjes samenklonteren in ons lichaam.
4 Vertragen van de oxidatie stimulerende werking van stress hormonen (catecholamines).
5 Verminderen van de hoeveelheid vrije radicalen.
6 Bescherming van de beschadigende werking als gevolg van Diabetes type II.
7 Bescherming van beschadigingen als gevolg van het verouderingsproces.
8 Beschermende werking tegen de schadelijke effecten als gevolg van arthritis of Alzheimer.
9 Bescherming tegen degeneratieve processen in de hersenen die leiden tot Parkinson of Alzheimer.

In de huidige samenleving zien we dat veel mensen steeds minder groente en fruit eten. Daardoor krijgen ze ook veel minder anti-oxidanten binnen. Een suppletie van anti-oxidanten kan voor sommige mensen heilzaam werken (denk aan ouderen). Bovendien is het raadzaam niet te kiezen voor één anti-oxidant maar voor zoveel mogelijk verschillende vanwege de mogelijk synergetische werking van anti-oxidanten in ons lichaam. Het beste advies lijkt ook hier: eet met mate, maar gezond (groente en fruit) en gevarieerd.

Antioxidantia, een bescherming tegen de constante aanval van de vrije radicalen

Leo Goeyens, Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid

De bedreiging van onstabiele moleculen
Een vrij radicaal is een onstabiele molecule, die zelf heel gemakkelijk met andere moleculen reageert. Probleem hierbij is dat die reactie vernietigend is voor de andere moleculen. Het is een "afbraakreactie" en dat kan gevaarlijk zijn. Nemen wij ons voedsel. Eenmaal vers bereid, is het voedsel onderhevig aan wijzigingen, met name chemische wijzigingen, waardoor het op de lange duur helemaal ongeschikt wordt voor consumptie. Blootstelling aan zuurstof uit de lucht, bij voorbeeld, maakt vet ranzig en het voedsel onsmakelijk. De reactie met zuurstof, die we oxidatie noemen, kan nog andere gevolgen hebben. Essentiële bestanddelen kunnen afgebroken worden; soms verandert niet enkel de smaak maar worden er tevens toxische stoffen in het voedsel geïntroduceerd. Het is hoegenaamd niet nutteloos om de bewaardata te respecteren !!!

We staan echter niet helemaal machteloos tegenover deze vorm van bederf. Toevoegingen van antioxidantia vertragen of verhinderen de oxidatie en verhogen dus de shelf life van het voedsel. Het komt er op aan ofwel de zuurstof uit te schakelen en zo de oxidatie te beletten ofwel de vorming van onstabiele vrije radicalen te verhinderen. Hiervoor heeft men de keuze uit een hele reeks van synthetische en natuurlijke antioxidantia. Vitamine C, bij voorbeeld, is een natuurlijke en water-oplosbare antioxidant en dus uitermate geschikt voor de bescherming van opgeloste voeding. Vitamine E is vet-oplosbaar en dus aangewezen voor de bescherming van lipiden (olieën en vetten).

De afbraakreactie, waarvan reeds sprake, vindt overigens ook plaats in de cellen van levende organismen. Ons lichaam evenals dat van onze geliefkoosde huisdieren maakt vrije radicalen aan. Dit is een normaal metabolisch proces; cellen verouderen en sterven af. Alleen, we willen dat verouderingsproces graag onder controle houden en zelfs vertragen in de mate van het mogelijke. In dit verband werden de voordelen van een juist gebruik van antioxidantia uitgebreid beschreven in de medische literatuur. Het lijkt vast te staan dat de toediening van supplementen van antioxidantia de kans op een ondermijnende ziekte op latere leeftijd aanzienlijk vermindert. En aanrijkingen van antioxidantia in het voer van onze poezen en honden zijn vandaag ook niet ongewoon meer.

Gezondheidsbevorderende mechanismen van bioactieve stoffen

Zoals al gezegd, is er dus nog veel onbekend over bioactieve stoffen en het onderliggende werkingsmechanisme dat zorgt voor het positieve effect op de gezondheid. Er zal dus nog veel onderzoek gedaan moeten worden naar de exacte mechanismen, de meest optimale hoeveelheden, en naar de biobeschikbaarheid (hoeveel kan je lichaam opnemen en gebruiken?). Het probleem is, dat het moeilijk is om aan te tonen dat juist één stofje een bepaald effect op de gezondheid heeft. Misschien is het namelijk wel een ander stofje in het dieet of de leefstijl van een persoon die de werking van het eerste stofje bepaald. Vele factoren kunnen er dus voor zorgen dat er een vertekend beeld ontstaat van wat nu precies de oorzaak is en wat het gevolg. Daarbij kunnen er ethische bezwaren zijn om mensen bijvoorbeeld een bepaald stofje te laten eten als daarvan nog niet bekend is wat de effecten van dat stofje zijn.

Samenvattend kan gezegd worden dat het onderzoek naar bioactieve stoffen en de werking daarvan niet eenvoudig is. Toch zijn er inmiddels positieve effecten aangetoond bij zowel mens- als dieronderzoek voor carotenoïden, flavonoïden, fenolische zuren, glucosinolaten, alkylsulfides, fytosterolen, terpenen en saponinen.

Over de werking van bioactieve stoffen wordt het volgende verondersteld. Er zijn bioactieve stoffen die werken als een antioxidant. Ook zijn er effecten op de bloedstolling en op de verlaging van het serumcholesterolgehalte waargenomen.

 

De antioxidatieve werking is een belangrijke factor in de beschermende rol van groente en fruit. Vitamine C en E zijn antioxidanten, maar ook een groot aantal andere bioactieve stoffen, zoals de carotenoïden, hebben een antioxidatieve werking. Antioxidanten beschermen ons tegen vrije zuurstofradicalen. Het is normaal dat deze vrije zuurstofradicalen ontstaan in ons lichaam, maar als er teveel zijn kunnen ze schade aanrichten. Onze lichaamscellen en hun erfelijk materiaal (DNA) kunnen dan beschadigd raken en de kans op kanker, hart- en vaatziekten, staar en veroudering wordt groter.

Het eten van veel groente en fruit verkleint het risico op kanker van mond- en keelholte, slokdarm, maag en longen. De bioactieve stoffen kunnen het kankerproces op verschillende momenten en manieren beïnvloeden: via de genoemde antioxidantwerking, maar ook door inwerking op enzymen, hormonen of het immuumsysteem.

Hart- en vaatziekten kunnen ontstaan doordat vrije radicalen vaatwanden beschadigen. Door de beschadiging ontstaat er plaquevorming en slibben de vaten dicht. Ook de invloed van flavonoïden op de bloedstolling en de verlaging van het cholesterolgehalte door de fytosterolen lijken hier beschermend te werken.

Flavonoïden

Flavonoïden zijn polyfenolen die aanwezig zijn in plantaardige voedingsmiddelen en dus ook in groenten en fruit. In groenten en fruit zijn deze stoffen verantwoordelijk voor de grote variatie in kleuren, van geel tot rood en donkerpaars. Subgroepen binnen de flavonoïden zijn flavonolen, flavonen, flavanonen, catechinen, anthocyanen en isoflavonoïden. Tot nu toe zijn er al meer dan 4000 soorten flavonoïden beschreven.

De belangrijkste bronnen van flavonolen en flavonen zijn niet groente en fruit maar thee, wijn en uien. Studies bij grote groepen mensen naar deze afzonderlijke flavonoïdenrijke voedingsmiddelen laten nog geen consistent beschermend effect op kanker en hart- en vaatziekten zien. Nu moet niet geconcludeerd worden dat groenten en fruit dus niet gezond zijn! Het is namelijk wel degelijk vastgesteld dat groenten en fruit beschermend werken, deze bescherming is mogelijk ook het werk van andere bioactieve stoffen dan flavonoïden. Mogelijk zijn er dus meerdere mechanismen van invloed en hebben verschillende bioactieve componenten onderling effect op elkaar.

Van de andere flavonoïden leveren catechinen en anthocyanen eveneens een belangrijke bijdrage in onze voeding. Catechinen zitten in thee, wijn en fruit. Anthocyanen zorgen voor de rode en paarse kleuren in groenten en fruit. De hoogste gehalten aan anthocyanen worden gevonden in bessensap, rode wijn, bessen en druiven

Carotenoïden

Carotenoïden hebben een antioxidantieve werking. Men vermoedt dat ze een belangrijke rol spelen bij de bescherming van cellen tegen oxidatie. Carotenoïden komen in veel soorten groenten en fruit voor. Er bestaan meer dan 500 varianten, waaronder ß-caroteen en luteïne (zie tabel 2). Zo zou een hoge inname van ß-caroteen geassocieerd zijn met een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Behalve beschermende effecten werden echter ook negatieve effecten van carotenoïden gevonden.

Net als bij flavonoïden worden niet alle carotenoïden even goed in de darmen geabsorbeerd. Het voedingsmiddel waarin de flavonoïden verpakt zitten, speelt hierin een rol. Zo blijkt de biobeschikbaarheid van ß-caroteen uit fruit veel groter dan uit groenten en van het carotenoïde lycopeen uit een gekookte tomaat (of tomatenpuree) groter dan uit een rauwe tomaat

Glucosinolaten

Glucosinolaten komen alleen voor in kruisbloemigen groenten, zoals bloemkool, broccoli en spruitjes. Er bestaan meer dan 100 verschillende soorten glucosinolaten en de gehaltes in de verschillende groenten kunnen aanzienlijk variëren. Door het verwerken en bereiden van deze groenten daalt de biobeschikbaarheid van de isothiocyanaten. De isothiocyanaten geven spruitjes de specifieke bittere smaak.

Een hoge consumptie van deze groenten, in het bijzonder van broccoli, blijkt mogelijk het risico te verlagen van verschillende kankersoorten zoals colon- en rectumkanker. Behalve glucosinolaten bevat broccoli echter ook nog andere bioactieve componenten, zoals bijvoorbeeld flavonolen, die eveneens verantwoordelijk kunnen zijn voor een beschermend effect. Daarnaast kunnen verschillende componenten in broccoli elkaar mogelijk ook versterken.

Bron:www.food-info.net

 

 

 

 

 

 

 
 

ServicesContact
Copyright (c) 2007 Mangosteen-juice.nl  All rights reserved.